Go Ahead Eagles vestigt officieel wisselrecord: "Mag dat wel?"

Een wissel bij Go Ahead Eagles
Een wissel bij Go Ahead Eagles Foto: © Pro Shots

Go Ahead Eagles eindigde woensdagavond in de bekerwedstrijd tegen Roda JC met maar liefst acht andere spelers dan waarmee trainer Melvin Boel startte. De club uit Deventer vestigde daarmee een wisselrecord in het Nederlandse voetbal.

In de verlenging bracht Boel verdediger Julius Dirksen voor Dean James. "Het moment zorgde hier en daar voor gefronste wenkbrauwen. Wissel nummer acht, mag dat wel?", schrijft Sander Janssen op de website van Voetbal International. "Ja, in het geval van Go Ahead was dat toegestaan."

In de eerste helft moest Jakob Breum zich laten vervangen en in het tweede bedrijf voerde Boel tweemaal een dubbele wissel door. Daarmee kwam het aantal wissels op vijf, wat normaal gesproken het maximale is in een wedstrijd. Daarentegen maakten zowel Roda JC als Go Ahead Eagles gebruik van een 'witte wissel' vanwege een hoofdblessure. Dat geldt als een extra wissel.

"Roda en Go Ahead maakten apart van elkaar gebruik van de witte wissel", geeft Janssen aan. "De regel bij de witte wissel is dat de tegenstander er dan ook een extra wissel en wisselmoment bij krijgt. Daardoor kon Dirksen in de verlenging nog invallen. In totaal kwam het dus op vijf reguliere wissels, een 'eigen' witte wissel, een extra wissel door een witte wissel van Roda en een extra wissel in de verlenging."

Boel was daarvan op de hoogte. "Roda had al gewisseld en Oskar ging bij ons pas later naar de kant, daardoor werd onze wissel een ander moment", legt de trainer uit. "Ik weet dit ook pas sinds vorig seizoen, hoor. Toen speelden we met FC Dordrecht in de nacompetitie tegen Willem II en maakten we hetzelfde mee. Willem II voerde een witte wissel door, waardoor wij er een wissel bij kregen."

Lees meer:
0 reacties