Jan Willem van Dop over Europese regels: "Dat gaat wel heel ver"

Jan Willem van Dop
Jan Willem van Dop Foto: © BSR Agency

Hoewel het seizoen voorbij is, draait de organisatie van NEC momenteel op volle toeren. Door de plaatsing voor de voorrondes van de Champions League moet de club op korte termijn aan tal van UEFA-eisen voldoen.

Algemeen directeur Wilco van Schaik benadrukt in de podcast De Bestuurskamer dat de focus ondanks het Europese avontuur op de Eredivisie moet blijven liggen. "Ik heb intern al gezegd: het is hartstikke leuk, dat Europese voetbal, maar volgend jaar gaat het echt weer om de competitie. Wij moeten bij de eerste acht spelen, want dan kun je succes prolongeren en weer meedoen om Europees voetbal."

NEC zoekt daarbij actief contact met Go Ahead Eagles, dat vorig seizoen al ervaring opdeed in Europa. "We schakelen veel met Go Ahead Eagles over wat er als organisatie allemaal op je afkomt", aldus Van Schaik.

De grootste uitdaging zit volgens hem in de Champions League-regelgeving. "Als je Europa League speelt, dan zijn we zo goed als Europa League-proof. De Champions League is echt een heel ander niveau. Daar zijn we totaal nog niet klaar voor."

Voor de eerste voorronde gelden nog niet alle eisen, maar richting de play-offs verandert dat. "Er moet qua media heel veel ruimte komen. Ik geloof acht tv-compounds, meerdere skyboxen opleveren. Wij zullen het hele voorplein moeten gaan gebruiken. Ook businessruimtes moet je meerdere hebben. Daar waren ze bij ons van geschrokken."

Ook Go Ahead-directeur Jan Willem van Dop bevestigt hoe ver de UEFA-regels gaan. "Bij wijze van spreken een douche voor de trainer van de tegenstander. Dat gaat wel heel erg ver."

Toch staat er financieel veel op het spel. "Als wij die voorrondewedstrijd, die wel heel zwaar gaat worden, doorkomen, krijgen we 4,5 miljoen euro", zegt Van Schaik. "Terwijl de plaatsingspremie voor de Europa League ook 4,5 miljoen is. De verschillen zijn bizar."

Lees meer:
0 reacties