Stuttgart-fans vechten besluit aan: "Dat is écht niet gebeurt"

VfB Stuttgart-supporters op de tribune bij Go Ahead Eagles
VfB Stuttgart-supporters op de tribune bij Go Ahead Eagles Foto: © Pro Shots

Twee supporters van VfB Stuttgart hebben bezwaar aangetekend tegen een besluit van de burgemeester van Deventer rondom het duel tussen Go Ahead Eagles en de Duitse club. De twee Duitsers zaten in de bussen die Deventer niet binnenkwamen.

Uiteindelijk kwamen de bussen liefst drie uur lang stil te staan. "Zonder eten en drinken, geen werkende wc en ze mogen niet naar buiten", zegt advocaat Christiaan Vissers in De Stentor. Hij werd voor die dag ingehuurd door VfB Stuttgart en reisde mee met de Duitse fans. "Mijn cliënten zijn geen hooligans, ze hebben een kaartje voor de wedstrijd en kijken uit naar hun dag in Deventer."

Na enkele uren mogen drie van de zes bussen naar Davo. Vissers gaat mee met de eerste bus, maar bij Davo ontstaan ongeregeldheden tussen supporters en de ME. "Ik heb mij gestoord aan de beeldvorming. De burgemeester zegt dat de supporters van Stuttgart de ME aanvielen. Dat is écht niet gebeurd. Het is op beelden te zien. Ik kwam als eerste de bus uit. Het enige geweld dat te zien is, is het geweld van de ME tegen die supporters die de bus uitstapten. Ja, er zijn hekken omgeduwd, maar dat kwam door de verdrukking."

De burgemeester geeft een eerste noodbevel af, maar intussen staan er nog altijd twee bussen bij Boermark. Twee van die supporters worden nu bijgestaan door Vissers. "Er zou informatie zijn dat de supporters naar de binnenstad wilden. Dat is een wonderlijke uitspraak, want dat gebeurt altijd met Europese wedstrijden. Daarnaast: toen de supporters ’s ochtends naar Deventer afreisden, was er nog helemaal geen noodbevel en mochten ze ook de binnenstad in", aldus de advocaat.

Lees meer:
0 reacties