Van Dop haalt hard uit: "Dat slaat echt helemaal nergens op"

Jan Willem van Dop
Jan Willem van Dop Foto: © BSR Agency

Go Ahead Eagles-directeur Jan Willem van Dop heeft geen goed woord over voor zijn collega van VfB Stuttgart. De Duitse club kwam afgelopen donderdag op bezoek in Deventer en nam honderden uitfans mee, die zich ook deels op de business-tribune vestigden. Tijdens en rondom de wedstrijd liep de situatie uit de hand en moest de ME eraan te pas komen om erger te voorkomen. In de podcast De Bestuurskamer reageert Van Dop uitgebreid op de situatie en het handelen van zijn Duitse collega.

De directeur vertelt dat je als Europees spelende ploeg verplicht bent om tweehonderd plekken op de business-tribune te reserveren voor de uitspelende ploeg. Soms komen er daadwerkelijk sponsoren en zakenrelaties van de club in kwestie te zitten, maar vaak zitten er ook 'echte' supporters. "Dat gebeurde ook tegen Aston Villa, maar toen is er werkelijk niets verkeerds gebeurd", begint Van Dop. 

Donderdag liep het dus anders. "Als je dan de directeur van Stuttgart ziet acteren… daar heb ik echt geen goed woord voor over. Er zijn van tevoren twee Duitse bussen teruggestuurd, omdat supporters onder andere glaswerk naar de ME gooiden. Over dat besluit was hij 'not amused'. Tijdens de wedstrijd ging hij ook niet op zijn plek zitten, hij bleef in de bestuurskamer.”

De Stuttgart-supporters in het bussinesvak bleven in grote delen van de wedstrijd staan, wat in omringende business vakken tot onvrede leidde. Daar zijn eerst beveiligers van de businesstribune op afgestuurd, gevolgd door stewards in gele jassen. Dat alles zonder succes. "Uiteindelijk ben ik zelf maar naar die mensen gegaan om te vragen of ze wilden gaan zitten. Maar men luisterde niet. Toen heb ik die directeur erbij gehaald, maar dat haalde ook weinig uit. En dan is het jammer dat de ME sinds jaren het stadion in moet komen om op een bussinesvak in te grijpen. Dat slaat echt helemaal nergens op."

Alexander Wehrle, zoals de Stuttgart-directeur heet, deed na afloop direct zijn beklag bij de media over de gang van zaken. "Gelukkig kon ik in Duitsland ook mijn verhaal doen, waar ik heb gezegd dat Stuttgart ook naar zichzelf mag kijken. Je eigen straatje schoonvegen is altijd erg makkelijk, daar moet je ver van wegblijven", besluit Van Dop zijn relaas over de incidenten rondom het Europa League-duel.

Lees meer:
0 reacties