Van Marwijk zei topclub af als Kowet-speler: "Was ik gevoelig voor"

Bert van Marwijk
Bert van Marwijk Foto: © Pro Shots

Bert van Marwijk krijgt veel te dealen met de kritiek dat er meer in zijn carrière zat dan hij eruit heeft gehaald. Van Marwijk zelf is het daar niet mee eens, en haalt een aantal anekdotes op uit zijn tijd als speler.

"Als je de verhalen over mijn spelersloopbaan leest, staat er bij wijze spreken overal boven: heeft niet alles uit zijn carrière gehaald", opent Van Marwijk bij Voetbal International. "Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik speelde voor de UEFA-jeugd, het militair elftal, een keer of vijftien in Jong Oranje. Daarna kreeg ik problemen met mijn knie."

"Maar ik heb het Nederlands elftal nog wél gehaald. En zelfs drie keer Feyenoord afgezegd. Voor het eerst op mijn achttiende", herinnert Van Marwijk zich nog. "Ik speelde voor Go Ahead, Feyenoord-manager Guus Brox vroeg of ik op gesprek wilde komen."

"Een zaakwaarnemer had ik niet, dus vroeg ik of aanvoerder Gerard Somer met me mee wilde gaan naar Rotterdam. De avond ervoor hadden we met Go Ahead de seizoenafsluiting in een hotel in Deventer. Iemand heeft toen doorgeluld dat ik de volgende ochtend met Feyenoord zou gaan praten", vervolgt hij. 

"Trainer Barry Hughes kreeg het te horen en is naar ons huis gegaan. Ik was al eerder van dat feest vertrokken. Hughes is de hele nacht voor ons huis blijven wachten. ’s Ochtends om zes uur belde hij aan", herinnert de oud-trainer zich. "Mijn moeder maakte me wakker. Ik kwam naar beneden, zat Hughes daar."

"Hij had een groot wit vel bij zich. Mijn zusje zat naast me op de bank, met haar konijn. “Jij gaat niet naar Rotterdam”, zei Hughes. Was ik toch wel gevoelig voor, als jongen uit Deventer", is Van Marwijk eerlijk. 

"Ik ging met hem naar de drukkerij waar mijn vader werkte. In de directiekamer heb ik dat contract getekend", vertelt hij. "Een andere keer zou ik op dezelfde dag gaan praten met AZ en Feyenoord."

"De eerste afspraak was in Alkmaar, waar de gebroeders Molenaar de baas waren. “Hier is je contract”, zei Klaas. “En als je dat wilt, ga ik nu mijn broer bellen. Maar dan wil ik niet dat je daarna nog zegt: Ja máár…” Even later kwam hij terug: “Cees is akkoord.” Ik tekende bij AZ", besluit Van Marwijk.

Lees meer:
0 reacties